براي كارمندان يك نهاد اداري دو نوع مسئوليت ميتوان در نظر گرفت يكي مسئوليت كيفري است و ديگري مسئوليت مدني. اگر اشخاص به عنوان مستخدم يك نهاد اداري به افراد ديگر خسارت وارد كنند مشمول مسئوليت مدني ميشوند و اگر قوانين جزايي را زير پا بگذارند مشمول مسئوليت كيفري ميشوند. علاوه بر آن دو نوع مسئوليت مسئوليت سومي نيز قابل تصور است و آن هم مسئوليت اداري است به اين معنا كه اگر مستخدم فعلي را انجام دهد يا برعكس، از انجام فعلي سر باز زند مشمول مسئوليت اداري ميشود و به تبع اين مسئوليت، مجازاتهاي اداري براي او تعيين ميگردد. در ادامه به بررسي اين تخلفات ميپردازيم.
براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.
برا كسب اطلاعات بيشتر بر روي لينك زير كليك كنيد :
تخلفات اداري
تخلفات اداري كارمندان اداري
تخلفات اداري كارمندان دولت
مرجع رسيدگي تخلفات اداري
تخلف اداري چيست ؟
در قانون رسيدگي به تخلفات اداري بيان شده است كه تخلفات اداري در بر گيرنده مسائل انضباطي و اعمال خلاف اخلاق عمومي هستند كه منشا اين رفتار ميتواند از تقصير يا قصور متخلف نشات گيرد.
تفاوت تقصير و قصور در اين است كه اگر مقررات اداري به عمد نقض شود مفهوم تقصير تحقق مييابد و اگر كارمند به طور غير عمد در انجام وظايف اداري كوتاهي كند مفهوم قصور تحقق مييابد.
به طور كلي ميتوان بيان كرد كه اگر مستخدم فعلي را انجام دهد يا اينكه از انجام فعلي سر باز زند به طوري كه انجام دادن يا انجام ندادن اين افعال مشمول مجازات شود مرتكب تخلف اداري شده است در ادامه به بررسي انواع تخلفات اداري ميپردازيم.
انواع تخلفات اداري
۱- اعمال و رفتار خلاف شئون شغلي يا اداري.
۲- نقض قوانين و مقررات.
۳- انجام ندادن يا تاخير در انجام امور قانوني ارباب رجوع بيدليل.
۴- وارد شدن ايراد تهمت و افترا و هتك حيثيت.
۵- اخاذي.
۶- اختلاس.
۷- تبعيض قائل شدن در اجراي قوانين نسبت به اشخاص.
۸- ترك خدمت در ساعاتي كه مستخدم موظف به انجام كار است.
۹- تكرار در با تاخير وارد شدن به محل كار يا تكرار خارج شدن از محل كار بدون اجازه.
۱۰- ايراد خسارت به اموال دولت.
۱۱- فاش كردن اسناد محرمانه نهاد اداري.
۱۲- برقراري ارتباطهاي غير مجاز با بيگانگان.
۱۳- انجام ندادن دستور مقامهاي مافوق كه در حدود وظايف اداري است.
۱۴- كم كاري.
۱۵- گزارش ندادن مديران از تخلفات كارمندان تحت امرشان.
۱۶- گزارش خلاف واقع در امور اداري.
۱۷- دريافت هرگونه مال به عنوان رشوه.
۱۸- دادن مدارك به اشخاصي كه حق دريافت آن مدارك را ندارند و يا امتناع از دادن مدارك به اشخاصي كه حق دريافت آن مدارك را دارند.
۱۹- تعطيل كردن ارائه خدمت در اوقات مقرر اداري.
۲۰- عدم رعايت حجاب.
۲۱- عدم رعايت شئون اسلامي.
۲۲- مخفي، نگهداري و پخش كردن و خريد و فروش مواد مخدر.
۲۳- استفاده از مواد مخدر يا اعتياد به آنها.
۲۴- اشتغال به شغل دولتي ديگري به استثناي مشاغل تحقيقاتي و آموزشي.
۲۵- استفاده غير مجاز از امكانات و اموال دولتي و موقعيتهاي شغلي.
۲۶- دست بردن در اسناد و اوراق رسمي يا دولتي. مثلا جعل يا مخدوش نمودن.
۲۷- افشاي سوالات امتحاني يا تعويض آنها و دست بردن در سوالات، مدارك و دفاتر امتحاني.
۲۸- دادن نمره يا امتياز به ناحق.
۲۹- غيبت غير موجه و به صورت متناوب يا متوالي.
عضويتهاي مشمول تخلف اداري
– شركت كردن در اعتصابات تظاهرات و تحصنهاي غير قانوني براي دستيابي به مقاصد غير قانوني.
– عضويت در فرقههايي كه اسلام آنها را مردود ميداند.
– همكاري با ساواك به عنوان مأمور يا منبع خبري و داشتن فعاليتهايي از قبيل دادن گزارش ضد مردمي.
– عضو شدن در سازمانهايي كه اساسنامه آنها اديان الهي را نفي ميكنند.
– عضويت در گروههاي محارب و يا طرفداري از آنها و يا انجام دادن فعاليتهايي كه به نفع آنها باشد.
– عضويت در تشكيلات فراماسونري.
ساير موارد
– سوء استفاده از موقعيت اداري و مقام.
– استراق سمع بدون مجوز و بازرسي يا باز نمودن پاكتها و محصولات پستي يا معدوم نمودن آنها.
– كارشكني و شايعه پراكني و يا تشويق ديگران به كارشكني يا كم كاري يا وارد كردن خسارت به اموال دولتي.
نهادهاي رسيدگي كننده به تخلفات اداري
در قانون رسيدگي به تخلفات اداري دو نهاد براي رسيدگي به تخلفات اداري مستخدمين پيشبيني شده است. آنها عبارتند از مقامات اداري و هيئتهاي رسيدگي به تخلفات اداري كه به توضيح درباره آنها ميپردازيم.
الف) مقامات اداري
مديران دستگاههاي اجرايي وظيفه دارند نظارت مستقيم خود را در نهاد مربوطه اعمال كنند. يكي از روشهاي آنها ميتواند تعيين بازرسهايي باشد كه در كار خود متخصص هستند و از همه مهمتر معتمد ميباشند و اين بازرسي را به طور مستمر انجام ميدهند و مديران مربوطه ميتوانند با استناد به گزارش اين بازرسها در پارهاي از موارد به تخلفات اداري رسيدگي كنند. البته اين نكته حائز اهميت است كه مجازاتهايي كه توسط مقامات اداري اعمال ميشود در نهادي به نام ديوان عدالت اداري قابل شكايت هستند.
ب) هيئتهاي رسيدگي به تخلفات اداري
در قانون رسيدگي به تخلفات اداري هيئتهاي دو درجهاي به منظور رسيدگي به تخلفات مزبور تعيين شده است كه عبارتند از هيئتهاي بدوي و تجديدنظر. به اين ترتيب كه در هر يك از دستگاههايي كه مشمول اين قانون ميشوند هيئتهاي بدوي در نظر گرفته شده است و هيئتهاي تجديدنظر در دستگاههايي كه هيات وزيران تصويب ميكنند تشكيل ميشوند. هيئتهاي بدوي و تجديدنظر سه عضو اصلي دارند و يك يا دو عضو عليالبدل كه براي سه سال انتخاب ميشوند. آنها توسط حكم وزير يا بالاترين مقام سازمان مستقل دولتي منصوب ميشوند انتخاب مجدد آنها مانعي ندارد. جلسات آنها با مشاركت سه نفر از اعضا به رسميت شناخته ميشود و آراي آنها با موافقت ۲ نفر از اعضاي مربوطه اعتبار دارد.
براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص تخلفات اداري، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آمادهاند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون تخلفات اداري پاسخ دهند.
براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.
منبع : تخلفات اداري
بازدید: 38